SP tevreden over plannen Stationsplein

8 april 2016

SP tevreden over plannen Stationsplein

Foto: Gemeente Weert / www.weert.nl

Deze week presenteerde de gemeente een vijftal varianten om de verkeerssitiuatie op het Stationsplein te verbeteren. De SP is tevreden over de richting waarin de plannen gaan.

Drie varianten zijn een verdere uitwerking van het
verbeterplan dat VVD, SP en Weert Lokaal in december vorig jaar presenteerden.

Het principe ‘shared space’ wordt daarin losgelaten. Het deel van het plein waar het terras van Antje van de Staasie ’s zomers staat wordt op verschillende manieren afgezet en daarmee autovrij. Verder komen er  meer ‘kiss & ride’ plekken bij het treinstation en voor de uitgang komt een zebrapad.

De twee andere varianten zijn uitgewerkt door de ambtelijke organisatie van de gemeente. Shared space blijft hierin overeind. De SP heeft nog steeds een voorkeur voor het loslaten van het shared space. Verder
heeft de partij nog niet zozeer een voorkeur voor één van van de vijf varianten.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet; ‘Er is goed naar de raad geluisterd en er is ook gesproken met verkeersdeelnemers op het plein, omwonenden en de uitbater van Antje van de Staasie. Alle suggesties zijn overgenomen. Er zitten bovendien niet zo heel erg veel verschillen tussen de varianten. Ze zouden alle vijf al een verbetering op zich zijn maar wat ons betreft kunnen er elementen uit de
verschillende varianten gecombineerd gaan worden. Bankjes in de vorm van vlaaipunten zijn bijvoorbeeld een erg leuk idee uit de ene variant wat gecombineerd kan worden met meer boombakken uit een andere.’

Wethouder Litjens gaf tijdens de informatiebijeenkomst Ruimteafgelopen woensdag aan dat momenteel nog bekeken wordt of dat de stopstreep voor het verkeerslicht op het plein een stukje teruggelegd kan worden. Verkeer kan zo gemakkelijker de
Stationsstraat in en uit. Ook is er op het Stationsplein een verkeerstelling uitgevoerd waarvan de resultaten nog moeten komen en er wordt onderzocht of het opnieuw instellen van éénrichtingsverkeer in de Stationsstraat of zelfs het gehele Stationsplein tot de mogelijkheden behoord om de chaotische situatie bij het stoplicht verder te verbeteren.

Foto: Joey Engelen / VVD Weert

Goubet ‘We willen die extra informatie nog even afwachten maar daarna moet er snel een knoop worden doorgehakt. De door ons voorgestelde oplossingen zijn tenslotte eenvoudig en hoeven niet veel geld te kosten. Er zit door de gunstige aanbesteding destijds nog 300.000 in het potje ‘herinrichting Stationsplein’ maar dat hoeft zeker niet op. We moeten zuinig omgaan met het geld en al helemaal omdat het plein al zoveel ergernis heeft gekost.

Wanneer het uiteindelijke besluit zal vallen is dus nog niet bekend. De SP hoopt wel dat dit vóór de zomer zal zijn.