Gemeenteraad spreekt zorg uit over kerncentrale Tihange

22 juni 2017

Gemeenteraad spreekt zorg uit over kerncentrale Tihange

De gemeenteraad van Weert heeft tijdens de raadsvergadering haar bezorgdheid uitgesproken over de veiligheid van de kerncentrale in Tihange. Het college zal de bezorgdheid van de gemeenteraad aan het kabinet overbrengen. De SP nam hier het initiatief voor, maar de partij kreeg geen steun om ook bij het ABP aan te dringen haar beleggingen in de eigenaar van de centrale terug te trekken.

Dinsdag 21 juni 2017 heeft het programma één vandaag aandacht besteed aan de investering van pensioenfondsen in de kerncentrale Tihange. Vanuit heel het land wordt 25 juni geprotesteerd tegen de centrale en voor alternatieven. Dit door het vormen van een 90 kilometer lange menselijke ketting van Tihange via Maastricht tot Aken.

Foto: onbekend / SP
SP-raadslid Bert Peterse: "Nederlandse pensioenfondsen (ABP, 116 miljoen, PFZW 34 miljoen, BPFBouw 14 miljoen, PMT 63 miljoen) hebben in totaal 227 miljoen aan beleggingen uitstaan in het energiebedrijf Engie S.A, de eigenaar van de kerncentrale Tihange. Ik ben zelf ambtenaar en mijn pensioen wordt belegd in een centrale die mijn gezondheid bedreigd. Gemeenten zijn niet alleen verantwoordelijk voor de gezondheid van hun inwoners, ze hebben ook een plicht als werkgever. Daarom zou het goed zijn dat gemeenten zich naar de pensioenfondsen uitspreken, dat zij zich aan hun eigen afspraken van maatschappelijk verantwoord ondernemen moeten houden."

De gemeenteraad van Weert wilde zo ver niet gaan. Wel was er vanuit alle fracties steun voor een motie van de SP om de bezorgdheid over de veiligheid van de kerncentrale in Tihange naar het kabinet uit te spreken.