SP leden gaan naar de bioscoop

20 februari 2024

SP leden gaan naar de bioscoop

Foto: Mathijs

Afgelopen maandag gingen leden van de SP samen naar de film. Misschien wat ongebruikelijk om als politieke partij naar de bioscoop te gaan maar die avond draaide de nieuwe film van Ken Loach ‘The Old Oak’. Hij gebruikt zijn films om sociaal én economisch onrecht aan te kaarten maar vooral om een gevoel van hoop over te brengen.

Ken Loach is een Britse regisseur die eerder in de prijzen viel met de films ‘I, Daniel Blake’ en ‘Sorry we missed you’ waarin hij liet zien wat het systeem doet met mensen die hun hoofd boven water proberen te houden. In zijn nieuwe ‘The Old Oak’ zien we hoe mensen uit een oud mijnwerkersstadje geconfronteerd worden met actuele problemen zoals buitenlandse huisjesmelkers, (werkende) armoede en het niet kunnen betalen van je verzekering. En in plaats van naar boven te schoppen zoeken zij de zondebok in Syrische vluchtelingen. De hoop in deze spanningen is georganiseerde solidariteit.

‘Het is wel een film die je aan het denken zet.’ vindt één van de leden die mee was. ‘Je ziet hoe mensen in deze tijd de trots en het gevoel van gemeenschap verliezen als er niet meer naar hen wordt omgekeken. Ik raad iedereen aan om deze film te kijken om te zien waarom solidariteit tussen mensen nodig. Dan zien we dat we dat we meer overeenkomsten hebben die ons verbindt dan verschillen die ons uit elkaar spelen.’